بهترین منابع طبیعی ویتامین B

بهترین منابع طبیعی ویتامین B

ویتامین B برای زیبایی و شفافیت پوست بسیار مناسب است و جهت تولید انرژی بسیار ضروری می باشد. تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، فولات یا اسید فولیک، کوبالامین، انواع مختلفی از ویتامین های B هستند که برای بدن ضروری می باشند. اکنون به معرفی  منابع انواع ویتامین B به طور مجزا می پردازیم: 

 منابع ویتامین B1( ویتامین ضداسترس) 

  • پسته: از بهترین منابع طبیعی ویتامین B1 می باشد که در هر ۱۰۰ گرم آن، به میزان ۰.۸۷ میلی گرم  تامین وجود دارد. 

  • ماهی: این ماده ی غذایی سر شار از تیامین و چربی های سالم برای تولید این ویتامین می باشد. در هر ۱۰۰ گرم ماهی به میزان ۰.۶۷ میلی گرم تامین موجود است. 

  • ارده: در هر ۱۰۰ گرم به میزان ۱.۶ میلی گرم تامین موجود است. 

  • لوبیاها: تمامی انواع لوبیا همچون لوبیای سیاه، لوبیای سفید، لوبیا چیتی، ویتامین B1 دارند. 


منابع ویتامین B2 ( تقویت قوه بینایی و سلامت پوست)

  • هویج: یک فنجان از هویج های تازه، حدود ۵ درصد از نیاز بدن را برطرف می سازد. 

  • شیر : مانند شیر گاو و بز که دارای ویتامین B2 و B کمپلکس و کلسیم می باشند. 

  • پنیر: در هر ۱۰۰ گرم پنیر، حدود ۰.۵۷ میلی گرم ویتامین B2 وجود دارد. 

  • بادام: هر ۱۰۰ گرم بادام دارای حدود ۱.۰۱ میلیگرم ریبوفلاوین می باشد. هم چنین کلسیم، پتاسیم، مس و ویتامین E در بادام یافت می شود. 



منابع ویتامین B3 یا نیاسین 

تخم مرغ، چغندر با تامین 0.334 میلی گرم نیاسین در هر ۱۰۰ گرم، کرفس با تامین ۲ درصد از نیاز روزانه یک فرد، از بهترین منابع طبیعی برای تامین ویتامین نیاسین برای بدن هستند. 


منابع تامین ویتامین B5

  • پودر آب پنیر: هر ۱۰۰ گرم آب پنیر ۵.۶ میلی گرم ویتامین B5 دارد. 

  • قارچ: در ۱۰۰ گرم قارچ پخته شده، ۳.۶ میلی گرم ویتامین B5 موجود می باشد. 

  • و کلم بروکلی


منابع تامین ویتامینB6 

  • مواد غذایی سبوس دار: همانند گندم، برنج و نان. در هر ۱۰۰ گرم نان، به میزان ۴.۰۷ میلی گرم ویتامین B6 وجود دارد. 

  • سیر: در هر ۱۰۰ گرم سیر خام، ۱.۲۳۵ میلی گرم ویتامین وجود دارد. 

  • ملاس و شربت سورگوم جایگزین شیره شکر: در هر فنجان ملاس ۰.۶۷ میلی گرم ویتامین وجود دارد. 




منابع غنی از ویتامین B7

  • برگ چغندر: در هر ۱۰۰ گرم در حدود ۰.۴۰۶ میلی گرم ویتامین B7 وجود دارد. 

  • زرده تخم مرغ: بهتر است به مقدار زیاد استفاده نشود؛ زیرا این ماده ی غذایی حاوی ماده ای مضر به نام سالمونلا می باشد. 

  • مخمر: هم به صورت دانه های ریز و هم به صورت پودر موجود است. برای بیماران دیابتی هم مفید می باشد. 


مواد خوراکی حاوی ویتامین B9

آووکادو با توانایی تامین ۲۲ درصد از نیاز های روزانه، مارچوبه با توانایی تامین ۶۲ درصد از نیاز های روزانه  و سبزیجات برگ سبز همچون اسفناج، کولارد سبز کاهو و برگ شلغم از منابع طبیعی برای می باشند. 


منابع ویتامین B12

  • جگر: در هر ۱۰۰ گرم جگر، ۳۰ میکرو گرم ویتامین B12 وجود دارد. 

  • گوشت بوقلمون: در هر ۱۰۰ گرم، ۱.۵ میکرو گرم ویتامین B12 موجود است. این ماده ی غذایی هم چنین دارای ۱ گرم چربی در هر ۲۸ گرم گوشت می باشد. 

  • گوشت مرغ : در هر ۱۰۰ گرم گوشت پخته شده، ۸ درصد ویتامین وجود دارد. گوشت مرغ حاوی سلنیوم، ویتامین B3 و پروتئین هم می باشد.